A vízen is van kresz?
2019. március 25.

A vízen is van kresz?

Hogy a viharba ne lenne! Tessék, egy gyors összefoglaló:

A kenut, kajakot a vízi kreszben csónaknak hívják. A kötelező felszereléssel remélhetőleg fel van szerelve, amikor kibéreled. Igazat megvallva nekem az a tapasztalatom, hogy nincs se vízmérő edény, se lámpa, pedig elvileg kellene. De még soha nem állított meg a vízi rendészet, és nem kérték számon :) Evezőt vigyél legalább hajónként egyet (nem csak a kresz miatt, egyéb szempontból is hasznos tud lenni), és annyi mentőmellényt, ahányan vagytok. A mellényt annak kötelező felvenni, aki 14 év alatti, vagy nem tud úszni. Kezdő kenusoknál, forgalmasabb útvonalon én mindenki másnak is ajánlom. Ha egy másik hajó nagy hullámot kelt, és nem tudsz időben ráfordulni, akkor előfordulhat borulás (nyugi, nem valószínű, de azért lehet).

Kinek van elsőbbsége?
Először mindig a nagyhajóknak, nyilván ők nem túl fordulékonyak, nehezen tudnának alkalmazkodni. Nekik nem csak elsőbbséget kell adni, de még keresztben előtte is csak akkor mehetsz át, ha jó messze van még (1000 méter, gyorshajó esetén 1500 méter).
A következő, akit el kell engednek, a vitorlás.
Szintén elsőbbsége van veled szemben az úszóknak: engedd el, ne menj túl közel, ő a gyengébb. Standok területére, fürdőzők közé behajtani tilos. Kivéve persze, ha kikötnél, de akkor is kerüld el az úszókat, ne menj közéjük. A strand szélén, a fürdőzőktől minél távolabb köss ki.
A kishajók között viszont neked van elsőbbséged a motorosokkal szemben. A gépi erővel hajtott csónak köteles kitérni az evezővel hajtott csónak útjából. A motoros vízi sporteszköz (jetski pl.) köteles elsőbbséget adni a motoros, de nem sport eszköznek, és főleg a kézzel hajtottnak. Elvileg túl közel sem jöhet a motoros a kézzel hajtott hajóhoz, és lassítania is kell. Akkora sebességgel mehet, hogy ne keltsen olyan hullámot ami veszélyes másokra. Tapasztalatom alapján általában betartják, de sajnos van kivétel. Egyesek úgy bérelnek motorcsónakot, hogy nincsenek azzal tisztában, hogy ha nagy hullámot keltenek, attól te felborulhatsz. Sőt, a halivadékok is elpusztulhatnak, és rombolják a partot is. Csökkentenie kellene a sebességet, ezt a legtöbben azért meg is teszik. Aki lassít, én annak meg szoktam köszönni :)
Ha azonos típusú hajók találkoznak, akkor a jobbkéz szabály érvényes, a jobbról jövőnek van elsőbbsége.

A kikötőből induláskor mindig nézz szét, ne fordulj ki mások elé. Haladj mindig a jobb oldalon. Ha mégis át kell menned, irányt változtatsz, mindenképpen előbb nézz szét, nem akadályozol-e valakit.
Ha előzöl, akkor balról, mint ahogy autóval is tennéd. A parttól távolabbi oldalon előzünk.
Ne állj fel a hajóban, nem biztonságos.
Ne menj közel úszóstégekhez, ne evezz komp közelébe, és főleg ne menj át a kötelei alatt.

Ha valaki veszélyesen közlekedik, akkor lehetőség szerint készíts róla felvételt, legyen rajta látható a lajtsromszáma. Vagy legalább jegyezd meg. Bejelentést a 107 vagy 112 rendőrségi segélyhívón vagy a Kiskörei Vízi-rendészeti Rendőrőrs 20/431-7372 telefonszámán lehet tenni. Ha veszélyben érzed magad, eltévedtél, befújt a szél a nádasba, és nem tudsz szabadulni, akkor hívd őket! De ha a kikötőt hívod, ők is segítenek, ha gond van.

És egy íratlan szabály. Ahogy túrázás közben, úgy evezés közben is: találkozáskor köszönünk!

33-as_hid.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://kenuval-a-tisza-tavon.blog.hu/api/trackback/id/tr1214716467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enrikokaruszo 2019.03.26. 23:00:46

értem a szándékot, jön a tavasz, de ebben konkrét tévedések vannak... egyszerűen fel kellett volna lapozni a hajózási szabályzatot, (pl. előzési szabályoknál a hegymenet/völgymenet figyelembevétele, nem írom le, benne van), de akkor persze minek ez az egész

ételizésítő 2019.03.27. 02:57:41

KRESZ nincs, mivel az a nevében is a közúti közlekedésről szól (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása), vízen pedig nincs közút, max. fölötte a hídon.
Szabályok vannak.
Ahogy a helyesírásnak is, azokat viszont láthatóak nem ismered.
Pl.: Kiskörei Vízirendészeti Rendőrörs - ezt így írják.
Meg jobbkéz-szabály. Stb.

A köszönés meg nem szabály, max. udvariassági forma.

Boar. 2019.03.27. 09:41:42

Elég naív kis összefoglaló volt, valahogy úgy néz ki mint amikor a fórumokon a kéthetes kezdők okítják a kétnaposokat.
A siklóhajók egyébként nagyobb hullámokat keltenek úszó üzemben mint siklásban, a lassítás meg pláne erősen hullámkeltő. Szóval nem lehet egyértelműen meghatározni, mi a veszedelmesebb sebesség ill. viselkedés.
És persze vannak hajók amik elől csak menekülni lehet, a nagy kamionszállítók és társaik akkora hullámokat keltenek, hogy hiába fordulsz rá, feldobja a kenut oszt jónapot. Nyilván a Tisza tavon nem kell tőlük tartani de a Dunán már sanszos.
süti beállítások módosítása